Kupiłem go w Polsce w 2019 roku od człowieka, który dopiero co sprowadził go z Niemiec. Zarejestrowałem go jako 3-osobowe auto ciężarowe z hakiem i od razu wymieniłem pasek rozrządu. W 2021 przerobiłem go na kampervana i z wielkim sukcesem udałem się nim na zimę na Wyspy Kanaryjskie. Auto odbyło całą drogę bez żadnej usterki, ponieważ od samego początku o nie dbałem i tak jest do dzisiaj.
Pod maską wszystko sprawne łącznie z klimatyzacją i syncro. Nowa vacum pompa, nowe przewody hamulcowe, a nowy akumulator kupiony został w 2022 roku. Ostatnio miały miejsce również: regeneracja rozrusznika, wymiana wentylatora chłodnicy, założenie short shiftera (wygodna zmiana biegów - krótsze ruchy drążka skrzyni biegów), wymiana wybieraka wstecznego biegu, płukanie układu wspomagania. Zimą 2023 roku założyłem nowe całoroczne opony Michelin klasy premium, aby móc spokojnie podróżować po różnych strefach klimatycznych.
Jedyną kolizją, jakie auto miało podczas mojego posiadania była stłuczka w listopadzie 2023 roku, dzięki której zostały wymienione: przedni zderzak, przednia szyba (odłamek auta sprawcy spowodował pęknięcie) oraz nowa poduszka powietrzna.
Ewentualne naprawy do rozważenia w przyszłości: progi ulegają korozji – warto o nie zadbać mając na uwadze wieloletnie użytkowanie. Poza tym niesprawne jest tylko podgrzewanie tylnej szyby.
Auto sprawnie się porusza dzięki turbo, a dzięki syncro doskonale trzyma się drogi. Na trasie pali 7 litrów, w mieście około 10. Auto posiada żółty lakier pokryty profesjonalnie nałożoną szarą folią, która w niektórych miejscach zaczyna lekko odstawać.
W ramach przeróbki na kampera zrobiłem osobiście:
1. Przejście pomiędzy częścią mieszkalną, a nawigacyjną (przypinana na magnesy mata akustyczna ręcznie obszyta tkaniną)
2. Dodałem nową warstwę podłogi ze sklejki sosnowej wodoodpornej, dodatkowo polakierowanej.
3. Zbudowałem wielofunkcyjną szafę zamykaną drzwiczkami na magnesy.
4. Zbudowałem prosty system wodno-kanalizacyjny ze zlewem i kranem – bez pompy, ale ostatnio zaktualizowałem system o ładowaną na USB pompkę wody. Wymienne są 20 litrowe zbiorniki na "szarą" i czystą wodę, zatem łącznie można mieć na pokładzie po kilka zbiorników każdego rodzaju (obecnie mam 2 zbiorniki na czystą i 2 na "szarą" wodę).
5. Zamontowałem na dachu 280 watowy panel solarny podłączony przez wysokiej klasy kontroler do baterii LiFePO4 o pojemności 100 mAh. Do akumulatora podłączyłem kilka gniazdek 9 woltowych (służyły mi do ładowania laptopa i wszystkich innych potrzebnych urządzeń).
6. Zbudowałem ramę pełnowymiarowego łóżka (na którym można swobodnie usiąść), które służy również jako ogromny schowek.
7. Zbudowałem prostą toaletę kompostową z systemem wentylacyjnym (na codzień schowana w sosnową obudowę służącą za stolik).
8. Zamontowałem oświetlenie LED wokół sufitu.
9. Ręcznie uszyłem przyczepiane na magnesy maty do zasłaniania obu okien części mieszkalnej.
Wszystko to zostaje i jest zawarte w cenie.
Konwersja na campervan'a poszła tak dobrze, że nawet napisałem o tym podręcznik "Camper Van Minimal", o którym można poczytać więcej w internecie (Amazon, Apple Books, Google Play).
Bardzo polecam zakup takich rozmiarów kampera, bo mieści się on na zwyczajnym miejscu parkingowym, a dzięki wysokości 205 cm (łącznie z panelem solarnym) zaparkujemy na każdym parkingu (a coraz więcej parkingów ma ograniczenie do 210 cm – szczególnie na Kanarach).
Gorąco zachęcam do spełnienia swoich marzeń o podróżowaniu w domku na kółkach i życiu w dowolnym zakątku natury, czy miasta, które zwiedzamy – ja już to marzenie spełniłem, a sprzedaję tylko dlatego, że nowe marzenia czekają na realizację.
Na cenę 34400 PLN składa się:
- 14 200 auto
- 8 200 wyposażenie kampera
- 12 000 część kosztu pracy nad kamperem